Evaluering af sæson 2013

Billedtekst: Tilsyneladende har jeg løbet årets bedste danske tid i alderskategorien. Ranglisten snyder dog en smule, da Stefan Gudmundsson kommer ind nogle sekunder foran mig i Berlin. Hans tid er åbenbart ikke blevet opdateret endnu. Men alligevel... :-). Kilde: Statletik.dk
Efteråret har banket på i nogle uger efterhånden. Der er ikke flere officielle løb i kalenderen i år (ikke for mit vedkommende ihvertfald). Endnu mangler der en uge førend grundtræningen til næste sæson starter. Så jeg tænkte det var på sin plads med en evaluering af 2013 sæsonen.

Marathon fra 2.49 -> 2.34
Indenfor det seneste år har jeg løbet tre marathon. Philadelphia (nov. 2012), København (maj 2013) og Berlin (sept. 2013). Hvert løb har været en forbedring i forhold til det forrige. I Philadelphia skulle jeg slå en tid på 2.49 fra København (maj 2012). Forbedringerne fremgår af listen herunder:

Philadelphia (nov. 12): fra 2.49 -> 2.47, delta: 2min, % 1,2
København (maj 13): fra 2.47 -> 2.39, delta: 8min, % 4,8
Berlin (sept. 13): fra 2.39 -> 2.34, delta: 5min, % 3,1

Samlet årsforbedring: fra 2.49 -> 2.34, delta: 15, % 8,9%

Målsætningen for 2013 var at komme så langt under 2.45, som muligt og det må, man i al tilfælde konstatere er blevet indfriet.

Så er jeg i top 20 på ranglisten for i år. Må se om jeg kan kravle lidt op ad den til næste år. :-). Kilde: Statletik.dk
Forbedringerne er ret markante (Kan jeg f.eks. præstere det samme i 2014, vil jeg komme til at løbe tider omkring 2.20). Det er ikke en udvikling jeg helt forventer fortsætter i samme stigningstakt, men det er alligevel tankevækkende, at den tid jeg løb i Berlin for to uger siden, forekom utopisk for lidt mere end et år siden både for mig selv, men også for min træner Tanja Ravnholt, som jeg dengang indledte samarbejdet med.

Personlig træner
Det ubetinget væsentligste element for sæsonens resultater har været at indgå i samarbejde med personlig træner Tanja Ravnholt. Det er egentlig ret simple ting, som træneren foretager sig, men til forskel fra fartholdergrupperne i diverse sociale løbefælleskaber, følger træneren med i din udvikling og bliver derved istand til at påpege elementer i træningen som skal fastholdes og/eller justeres. Selvfølgelig har jeg også selv haft indflydelse på programmet, men det er ubetinget en god ting at blive frigjort fra nogle af sine tvangslignende forestillinger om hvad der er godt for dit løb.

Indgåelsen af samarbejdet med Tanja var i øvrigt en ny ting for begge parter. I mellemtiden er der indlemmet yderligere fire løbere i programmet. Har du selv ambitioner om at blive hurtig til at løbe og handler det om distancer fra 10k-marathon, så er der plads til flere på teamet. Send en mail med dine kontaktoplysninger til: jvibild(a)gmail.com, så viderformidler jeg gerne kontakten.

Løbevenner
Løb har også givet mig en del nye venner. Først og fremmest er der jo SØAM drengene (i ved selv hvem I er). Men også gennem bloggen her og min deltagelse i diverse testløb, etaper og stafetter. Det er ret fantastisk at tænke på hvilken verden der kan åbne sig for en, når man pludselig får en hobby. :-)

Andre distancer, løb og resultater

10k fra 37.09 -> 34.10
Mine ambitioner går ikke i retning af at skulle løbe 10k, men igen var træner Tanja ihærdigt insisterende på at, hvis jeg ville forbedre min marathon tid, måtte jeg også forbedre tiden på 10k. så jeg har faktisk løbet en del 10k løb i år. Ikke alle har ført til forbedringer i forhold til den foregående, men der er dog fremgang at spore siden Friløbet 2012, som jeg løb i tiden 37.09.


  • Kombistudie afsluttende test (bane, nov. 2012): fra 37.09 -> 35.53, delta 76sek, % 3,4
  • Mini City (landevej, maj 2013): fra 35.53 -> 34.54, delta 59sek, % 2,7
  • Mini Strandpark (landevej, juli 2013): fra 34.54 -> 35.18, delta -36sek, % -1,7
  • Etape Bornholm (Hasle, juli 2013): fra 34.54 -> 34.41, delta 13sek, % 0,6
  • Etape Bornholm (Rønne, juli 2013): fra 34.41 -> 34.46, delta -5sek, % -0,2
  • Mini Havneløb (landevej, august 2013): fra 34.41 -> 34.10, delta 31sek, % 1,5

Samlet årsforbedring: fra 37.09 -> 34.10, delta: 179sek, % 8

Det er en meget tilfredsstillende udvikling der har fundet sted på 10k, men jeg er ret sikker på at der er mere at hente, så 10k, vil klart også få fokus i 2014.

1/2marathon fra 1.21.08 -> 1.16.23
Mine halvmarathon løb ligger som regel i mit træningsforløb op til et marathon. De seneste år har de bestået af Nikes årlige test3 løb i april måned. Tiderne her aldrig været særligt prangene og jeg havde også en hvis forventning om at min gamle PR på 1.21.08, skulle stå for fald i år. Egentlig var det meningen jeg skulle have løbet endten Audi Challenge eller Powerade her i efteråret, som optakt til Berlin, men jeg måtte aflyse begge p.g.a. arbejde. så eneste tid på halvmarathon i år blev test3 i april (endnu engang).

Samlet årsforbedring: fra 1.21.08 -> 1.16.23, delta 295sek, % 6

Som nævnt ville jeg gerne have gjort endnu et forsøg på distancen og jeg er ret sikker på at jeg kunne have halet en anstændig tid hjem. Det må dog vente til marts 2014, hvor VM 1/2-marathon har stået som et lysende fyrtårn i min løbskalender nu i et par år efterhånden.

5k
Jeg har ikke løbet officielle 5k løb i umindelige tider. Den mest officielle tid har været 17.30 (håndstoppet til en fortius cup). Flere af mellemtiderne på minicityløbene har dog været under 17 min. Såvidt vides er 16.44 vidst det bedste. Sat ved Mini havneløbet i august.

Etape Bornholm
I et øjebliks anfald af kådhed troede jeg at en sommerferie på Bornholm kunne kombineres med deltagelse i det traditionsrige og stærkt besatte Etape Bornholm løb. (Note to self: Det kan det ikke). Når jeg deltager i løb, er der simpelthen for meget fokus på det, til at jeg kan foretage mig noget som helst andet. Jeg vil dog sige til løbets forsvar, at det var en fantastisk oplevelse alligevel. Der var en helt utrolig kamp om pladserne og der bliver absolut ikke givet ved dørene nogen steder i dette både meget alsidige og smukke løb som strækker sig over 42,195km på 5 dage.

Hvad så nu?
Det har været en VILD sæson, og den vil for altid stå for mig som et rigtig godt eksempel på at man kan nå rigtig meget, hvis man sætter sig nogle mål og arbejder for dem.

Efter nogle ugers "fri fra træning", hvor jeg bare har jogget lidt rundt for mig selv, kan jeg nu mærke at gejsten og glæden er begyndt at vende tilbage. For mig er det alfa omega, at besidde den glæde og gejst. For der kommer passager hvor man får uværdigt meget ondt af sig selv og så bliver man simpelthen nødt til at vide på rygraden hvad man har gang i og hvorfor. Så jeg forventer at starte grundtræning op om en lille uges tid.

Planerne for træningen er klar og de store mål til næste år hedder:

29. marts - VM 1/2-Marathon i København 
VM i København med deltagelse af verdenselite. Hold kaft det bliver VILDT. :-)

4. maj - Hamborg Marathon 
Hurtig rute, hvor jeg skal forsøge at forbedre tiden fra Berlin. :-)

28. sept. - HC Andersen Marathon
Også en hurtig rute, hvor endnu en forbedring kunne være indenfor rækkevidde. Det er samtidig DM på distancen og jeg vil selvfølgelig forsøge at forbedre min placering der

Programmet for 2014 kommer til at indeholde nogle nye elementer. Men det må jeg berette om en anden god gang.

Billedtekst: Foto af et foto af et foto, fra Berlin 2013 lige før mål. Tak til Tommy 4x8kr i frimærker er på vej til dig. ;-) 







Kommentarer

  1. Fornem fremgang!
    Det ser ud til at vi har en håndfuld sammenfaldende mål næste år, om end jeg holder et lidt lavere tempo ;-) :
    VM HM og Hamborg (og måske også DM10k?). Har du erfaringer med Hamborg? Det er min første gang dernede, så al info er kærkommen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peter. Dyr jeg var slet ikke opmærksom på din kommentar herinde. Jeg har ingen erfaringer med Hamborg, men min løbemakker fra SØAM, Carsten Sillehoved, har løbet det fem gange og betegner det som "Berlin, men lettere at gå til". Dvs. At det er et hurtigt løb. At det er godt organiseret og at der er god tilskueropbakning. Hurtigste dk tid sidste år blev også løbet af Lars Budolfsen i Hamborg. Regn endvidere med at det kan blive omkring 20c. :-)

      Slet

Send en kommentar