En uge til Philadelphia

Efter træning lørdag d. 10/11. :-)
Mandag d. 12/11 (7c, sol, vindstille)
Om morgenen er det sidste kombistudie træning før Philadelphia Marathon. Det er sprinttræning (de sædvanlige 10x30sek), men jeg skal ikke maxe ud idag. For mig handler det kun lige om at få fornemmelsen af tempo i benene, undgå skader og så nyde den fantastiske morgenblå himmel. temperaturen siger 7c, men solen titter frem og jeg tænker at sådan må vejret også gerne blive på søndag.


Jeg er på stadion 8.20. Jan og Warny er gået igang med opvarmningen. Jesper (træner), lader vente lidt på sig. Så jeg skifter hurtig sko og slutter mig til de to andre. Opvarmning: 5xrundt på stadion (joggetempo), 50m hælspark, 50m høje knæløft, 50m gadedrenge løb, 2x 100m stigningsløb. Plejer at smide noget af klunset efter joggeturen og så er det ellers igang - sjovt som rutiner indfinder sig helt uden at man beder dem om det.

Klar efter opvarmning
Under opvarmningen mærker jeg en smule ømhed i venstre fod. Jeg er ikke bekymret. På sådanne dage op til et race, er der ltid et eller andet galt. Ømheden - der sikkert stammer fra træningen i torsdags - forsvinder da også efter et par runder.

Vi går selv igang. Jeg tager den med ro, og lander lige før min kegle (omkring 200m), hver gang. Måske er det bare et sekund langsommere end ved 95% på de 30sekunder, men det gør en verden til forskel (det ville selvfølgelig også gøre en verden til forskel om jeg skulle løbe 3.11, eller 3.14 i snit på lørdagsintervallerne, der har omtrent 3xsprintlængden. Er bare til stadighed overrasket over hvordan alting i sprint er så kompakt. Hvis løb er livet, så er Marathon Universet og sprint det mikrokosmos, som alting udspringer af. Der må kunne findes flere sammenhænge. Spørgsmålet er, hvor fintfølende man kan udvikle sig til at blive.

Warny og Jan efter morgentræningen. :-)
Vi jogger af og går i bad. De andre ønsker mig held og lykke med på søndag og jeg tager imod deres lykønskninger. Jeg er glad for dem. Det betyder noget.

Er gået igang med at fylde depoterne op. Grundlæggende skal man have fyldt så meget kulhydrat på systemet som det overhovedet kan trække. Det er altså IKKE i ugen op til et marathon, at man skal gå på kur. Jeg har en teori, som jeg arbejder udfra, der betyder at jeg skal spise så meget frugt og grønt som muligt. Helst ubearbejdet, fordi jeg gerne vil have al den fiber, vitamin og andre gode ting, som er i råvaren med. Frugt og grøntsager indeholder i virkeligheden ikke så megen kulhydrat, fordi det ofte også er vandholdigt, så jeg skal fylde yderligere på med groft brød, pasta, ris eller kartofler. Igen er fiberindholdet væsentligt, for at maksimere fordøjelsessystemet. Som regel hælder jeg noget olie over grøntsagerne også. Til dette spiser jeg også gerne noget protein holdigt (kød, fisk eller æg) og endelig sørger jeg for at drikke vand lidt oftere end jeg egentlig føler tørst efter. Dels bindre kulhydraterne vand i kroppen og dels mener jeg også fiberen gør det samme. Oveni alt dette her jeg et semireligiøst forhold til rødbede (og eller spinat).

Jeg kan IKKE få rødbede nok. Eller rettere jeg er ved at blive kvalt i rødbede, men jeg er overbevist om dens præstationsfremmende effekt, jf. tidligere omtalt her på sitet. Så jeg går forbi helsekost butikken og køber 1,5l rødbedesaft. Det er planen at jeg skal drikke 1/2l dagligt, indtil jeg rejser på onsdag, oveni de fire kilo rødbede jeg allerede har liggende i køleskabet, som jeg gerne indtager ovnbagt eller i en råkost blandte med æble og gulerod.... Jeg kunne blive ved, og hvis du synes den slags "mad-orgier" lyder overvældende, så er du heller ikke langt fra den fornemmelse jeg sidder med. Men det har den altoverskyggende effekt, at jeg er tanket helt optimalt op både med vædske og brændstof på selve dagen - og det i sig selv betyder MANGE minutter.

Er dog lidt i tvivl om hvad jeg stiller op på flyveturen og når jeg er landet. Jeg antager at alt må være tilgængeligt i et land som USA, men jeg skal jo også kunne finde tingene. Min kontakt i NY, har iøvrigt ikke ladet høre fra sig, så jeg står sådan lidt akut og skal bruge en overnatning, når jeg lander kl. 18. på onsdag. Hmm.. det må veæl blive første prioritet ved ankomsten. Det er også meget godt at have en mission at samle tankerne omkring. Anden mission er at få mad. Tredie mission er at løbe en tur i Central Park. Fjerde mission er at købe 5mio. par løbesko jeg kan tage med mig hjem, femte mission... (busbilletter til Toledo Ohio)... Spøg til side... Jeg skal selvfølgelig ind på central station og have en togbillet til Philadelphia.

I Philadelphia håber jeg på at alting bliver meget nemmere. Der har jeg venner som har tilbudt overnatning.

Kommentarer