Træningslog uge 17 -> kbh marathon 2013


Ømhed og hurtige tider har været ved at drukne motivationen de sidste par uger. Det er svært at forklare når det nu går så godt, men det er en form for angst for at have "toppet" for tidligt, der pludselig spiller ind og bliver selvbekræftende. Det ALLER væsentligste i denne uge har været at genvinde nydelsen over at jeg tilsyneladende er i mit livs form her 4 uger op til race day. Heldigvis kom det gode vejr mig til undsætning. Og så bringes en præstationsfremmende fødevare atter på banen

Målsætninger for uge 17 er:

At få knæskade under kontrol
At få en god oplevelse på lang onsdagstur
At få løbet minimum 100km
At få succesoplevelser og fremdrift ud af alle træningspas

Mandag starter blidt. Jeg løber en tur i pragtfuldt vejr med min løbeklub Fortius i et adstadigt tempo, med to indlagte friløb á ca. 3km. Dagens samlede distance bliver 18.9km. Jeg har ikke rigtig styr på pace, da det mest er restitution ovenpå gårsdagens 30k. Er fortsat lidt øm i knæet, men mit nyligt indkøbte knæbind er væk.

Noget tyder dog på at jeg ikke har fået restitueret ordentligt. Tirsdag skal jeg løbe et kort tempoløb på 6km. Vejret har trukket sig en smule sammen og det blæser en del i Fælledparken, hvor jeg beslutter mig for at lægge min træning. Det bliver til et avr. pace på 3.40, hvilket er skuffende. Jeg må klappe mig selv på skulderen for at have gennemført, andet er der ikke at sige til det. Samlet distance 11,7km. ER fortsat øm i højre knæ.

Dagen efter (onsdag) står på lang tur 33km. Der er en del vind og jeg føler mig lettere afkræftethenimod slutning. Avr. pace er 4.25. Ingen af delene er usædvanlige og jeg ligger klart indenfor range af hvad min tid skulle hedde. Alligevel har jeg det lidt svært. Jeg havde håbet på en tur, hvor jeg havde følt lidt mere overskud. Ømhed i højre knæ er aftagende

Torsdag kommer Tanja forbi med et par flasker Biotta Rødbedesaft. Jeg har spist revet rødbede som råkost i lang tid efterhånden, men saften man får på flasker er mere koncentreret. Jeg drikker ca. 250ml. dagligt. Dagens planlagte tur lyder på 4x1.500m intervaller i tempo 3.23-3.34. Jeg er IKKE frisk. Mine ben er tunge og jeg er IKKE motiveret. Desuden føler jeg mig lidt sløj. Jeg ser tingene an i løbet af dagen, men da tingene ikke ser ud til at bedres, løber jeg en kort restitutionstur istedet. Det bliver til 6,6km i pace 4.40 ca.

Fredag er bededag. Jeg kan få hvilet ud og beslutter at tage intervallerne omkring middagstid. Jeg har løbet de samme intervaller for en måned siden og for at kunne sammenligne beslutter jeg at løbe dem samme sted, nemlig i Frederiksberg Have. Allerede på turen ud, kan jeg mærke at benene har det godt. Løbet føles atter rart og jeg nyder det i fulde drag - overbevist om at jeg nok ska.l levere en god indsats på intervallerne. De går også rigtig godt. Jeg kan ikke se tiderne ude på ruten, men de ligger mellem 3.31 og 3.24, med et snit på 3.28. Sidst jeg løb hed snittet 3.31. Det er godt og for første gang i et par uger ser det ud til at lysne. Er træt i knæ, ben og lysken om aftenen. Dagens samlede distance bliver 10,56km.

Intervallerne har skubbet min lange tempotur fredag, som jeg istedet tager lørdag før aftensmaden. Mit ur Garmin210 er sendt til reperation for anden gang på et par måneder. (uret er kun lige et år gammelt og det har virkelig opført sig besværligt). Så jeg vælger at tage et stopur med på ruten hvor jeg for nyligt løb tempotur pace 3.43. Benene føles igen idag rigtig gode og jeg trykker godt til. Det viser sig at være ny rekord 56.54 min.sek på 15.63km = pace 3.38 - 2 sekunder hurtigere end tirsdagens 6k tempotur. Spørg mig lige om jeg er glad her og så slår det mig at det måske kan være rødbedesaften? Jeg er sådan set ligeglad, men opfordrer hermed andre til at prøve det af. 0,25l rødbedesaft dagligt, skulle tilsyneladende kunne forbedre præstationen allerede efter to dage.

Søndag er en 20k fællestur med Sparta. Jeg har igen gode ben - har fundet mit knæbind igen, det var røget med i vask - men bruger det egentlig ikke, da knæet helt klart har det bedre. De 20km er en leg efter sidste søndags 30k. Vi løber i et snit lige over 4min/km, og jeg har masser af overskud på to friløbere ude på ruten. Løber til stadion om morgenen og får et lidt hjem af Jakob F. Dagens samlede km tal bliver derfor 23,3.

Ugekommentarer
Er rigtig glad for denne uge, fordi jeg får arbejdet mig godt og grundigt ud af en mindre krise. Den starter lidt sløjt, båade hvad angår motivation, tempo og småskader, men ender helt forrygende med et rigtig godt intervalpas, masser af overskud ny PR på den lange tempotur. Jeg føler mig klart mere fit - måske skyldes det hjælp fra rødbedesaften, hvilket hermed er givet videre. I løbet af ugen sidder jeg også og sammenligner lidt med mine betragtninger fra sidste års træning op til Kbh. Marathon og det er ganske givende. Helt konkret løber jeg færre km/uge i år en sidste år. Til gengæld er jeg kommet igang med træningen to uger før, så i km. antal er jeg faktisk foran. Det er meget rart at vide her tre uger før race. Ligeledes kan jeg se hvor tydeligt jeg sidste år forsøgte at undgå intervalpassene. I år er det lykkes mig at holde et godt fokus på tempo generelt også lang tid før jeg trappede op på mængden i år. Også meget konkret er det at min test3, i år langt om længe kom under 1.20, og at det var et ganske betragteligt stykke under 1.20. Så alt i alt tegner tingene godt.

Næste uge bliver nok sidste uge med ture over 30km. Herefter begynder finpudsningen. Jeg ER klar og meget velforberedt. I virkeligheden er det kun småting jeg kan nå at rette på her til sidst.  

Samlet km. de seneste syv uger: 740,73km

Kommentarer