Træningslog uge 19 -> kbh marathon 2013

Mit højre ben med nåle. :-)
Vi er i et vist omfang vanemennesker. Løbere er ikke en nogen undtagelse. Påklædning, sko, kost eller fornemmelser i kroppen skal helst være ligesom de plejer, ellers er der nok noget galt. Heldigvis måtte jeg på min seneste tur til Philadelphia Marathon i november øve vold på denne OCD-lignende tilstand, så jeg har kunnet tage ugen nogenlunde afslappet, godt hjulpet på vej af en iøvrigt tiltagende travlhed i mit liv. HUSK lige det, når den helt uundgåelige frustration over at ALT ikke lige er som det skal være på et tidspunkt skyder frem. :-). Med to uger igen er udfordringen at geare ned. Sidste uge endte på 100k. Denne uge skal jeg et godt stykke under dette. Målet er at opbygge en formtop til søndag d. 19. maj.

Målsætninger for uge 19:

  • At holde fokus på alle træningspas
  • At geare ned
  • At fokusere mentalt på race
  • At holde knæskade under kontrol


Mandag er jeg træt efter sidste uge. Det er forrygende solskin og jeg bliver næsten bekymret for om der er hedebølge på vej. (ideelt løbevejr er for mig omkring 15-16 grader, uden vind og med klar himmel - i nævnte rækkefølge). Det bliver til en 8k restitutuonstur. Jeg har stadig ikke fået mit ur tilbage fra reperation, så jeg har ingen idé om tempo.

Tirsdag tager jeg mit torsdagsinterval på 3x2k. Årsagen til dette er at jeg skal til Viborg om torsdage-søndag og derfor er lidt usikker på hvordan jeg skal holde programmet. Torsdagspasset er ugens vigtigste, så jeg vælger at prioritere det. Pga. det manglende ur, hopper jeg på løbebåndet og det bliver til 1. tur i pace 3.14 (18,5km/t), 2. tur i pace 3.09 (19km/t) og 3. tur i pace 3.04 (19,5km/t). Jeg tror aldrig jeg har løbet så hurtigt over så lange pas før, og jeg må også klippe den sidste tur i to på hhv. 1.600 og 400m. Måske er det lige lovligt kækt, så tæt på race, at løbe mig så langt ud, men jeg tror det går. Inkl. opv. og afjog bliver det til 10k.

Onsdag er jeg lidt øm i stængerne og tænker egentlig at tage en restitutionstur, men da jeg kommer ud - begynder det at regne og så tager djævlen ved mig. Det ender med en lang tur i marathon pace ca. 3.45, 14km. Det virker overkommeligt, men er også lidt øm i stængerne.

Torsdag holder jeg fri. Der er konfirmationsfest i Viborg og maden kommer lidt bag på mig. Der er masser af steg, flødesovs og kartofler og is med brownie kager m.m. til dessert. Jeg gider ikke rigtig tænke over den slags, så jeg holder ikke igen. Det er en fejl, for jeg bliver boende de næste par dage, hvor menuen stort set er den samme.

Jeg ved ikke om det er derfor, eller om det skyldes min korte tempotur fredag og de to relativt hårde pas tirsdag/onsdag. Men efter 4,5km i højt tempo, føles mine ben pludseligt meget ømme (DOMS-agtige) og mit højre knæ er i øvrigt også begyndt at værke. Jeg har stadig ikke noget ur, så jeg kender ikke hastigheden, men jeg løber langs en gammel jernbanestrækning og tæller 200m stenene, så jeg kender afstanden. Den bliver sammenlagt 9,5k

Lørdag er jeg ret øm. Det er normalt min fridag, men da jeg holdt fri torsdag istedet, tager jeg ud på en lidt længere tur. Det er et forrygende dejligt landskab der i Hald Ege og omkring Søndersø og altid rart med noget afveksling. Det styrter ned under hele turen og jeg bliver ret kold på armene. Desuden tilbagelægger jeg ca. 10km af de i alt 22km på den nedlagte jernbanestrækning og på grund af vandet bemærker jeg at dens hældning måske kan være årsag til at mit knæ igen er blevet ømt. Er hjemme efter 1time og 30min totalt gennemblødt. Mit knæ er ikke godt - det kommer fra læggen og om aftenen mens jeg masserer det ømme ben, tilbyder min søster der er fysioterapeut mig en akupunktur behandling. Det er en lidt sjov oplevelse, som ihvertfald får musklerne til at slappe af.

Hovednål med støttepunkter
Specielt denneher sad, så den nærmest lammede hele min fod.

Søndag er normalt der hvor der skal løbes fællestræning med Sparta (Ak ja, man er et vanemenneske). Det kan jeg så ikke, så det bliver istedet en tur rundt om Søndersø i et pace omkring 4-4.10. Der kommer lidt mere fart på end planlagt, da vi skal nå at se Viborg spille oprykning mod Skive.

Ugekommentarer
Hmm... DOMS - hvor kom den lige fra? Jeg pinder det ned til tre mulige årsager.

1. endten er jeg totalt anspændt op til race, og så føles alt hvad der er galt bare 100xværre end det er (det har jeg også oplevet før.
2. Eller det kan skyldes at jeg mangler noget i kosten, som følge af at jeg bor og spiser anderledes end jeg plejer.
3. Eller det kan være at jeg p.g.a. det manglende ur har trænet for hårdt

Jeg er ikke bekymret, men tænker at det i næste uge er ALT afgørende at få kroppen HELT klar, og at det måske er meget godt at have DOMS´en som pejlemærke for det.

Mit knæ har også voldt problemer i løbet af ugen - det lykkedes mig at smide mit knæbind væk i svømmehallen lørdag. Hele næste uge skal knæet også bare passes og plejes.

Udover at jeg er ved at være lidt "touchy", er alt andet ellers på plads. Det er rart med nogle små overskuelige ting at fokusere på her få dage før race. :-)

Samlet km. de seneste ni uger: 918km

Kommentarer