Nye mål, nye tider og nye metoder

Et lille hul i benet efter dagens biopsi. Det var ikke så slemt som det lyder/ser ud til. og jeg fik iøvrigt løbet 5x3min intervaller i tempo 3.10-3.15 samme aften, så jeg er ved godt mod.
Blev ringet op af Jonas Tybirk Nielsen fra Institut på Idræt for nogle måneder siden, som spurgte om jeg ville hjælpe til med at finde et antal testpersoner til et forsøg under navnet "Kombi-studie". Det ville jeg selvfølgelig gerne og det endte såmænd med at jeg meldte mig selv.

Forsøget drives af Jonas og Jacob Vorup og går kort fortalt ud på at man ved at følgende træningsformer har en relativ stor effekt i forhold til den tid man bruger på træning:

1. Høj intensiv træning - også kaldet HIT træning
2. Interval træning
3. Vægtintensiv styrketræning

Tesen er at en kombination af disse tre træningsformer, ikke bare medfører en forbedring hver for sig, men også giver en synergi effekt når de kombineres. Heraf navnet Kombi-studie. Som testperson indlægges man til - i et forløb på 8 uger - enten at:

1. Følge en træningsplan tilrettelagt af Jacob og Jonas (hvis man kommer i testgruppen)
2. eller følge sin egen træningsplan (hvis man kommer i kontrolgruppen)

Både før og efter udføres følgende målinger, som benchmark for deltagernes udvikling igennem forløbet:

1. 10 km test (konkurrencetempo)
2. 400m test (konkurrencetempo)
3. yoyo test
4. VO2max test
5. Hvilepuls
6. Blodprøve
7. Og Muskelbiopsi

Som deltager i forsøget får vi adgang til vores egne tal på ovenstående og alene det, pirrede min nysgerrighed i tilstrækkelig grad til at melde mig. Så nu er jeg forsøgsrotte og idag har en mand - som i øvrigt også hed Jakob - på August Krogh Instituttet boret et hul i mit venstre ben for at pille en prøve på mine muskelfibre ud. Det foregik under lokalbedøvelse og gik nemt og smertefrit - de er dygtige derinde på instituttet. :-).

På fredag får vi at vide om vi er i den ene eller den anden af grupperne. Jeg har et løb - Philladelphia Marathon d. 18. november (der er lige knap to måneder til idag) - at træne op til og det bliver lidt spændende at se om jeg skal følge den ene (testgruppen) eller den anden (min egen) træningsplan for at blive klar.

Som op til Københavns Marathon i år, har jeg tænkt mig at blogge om forløbet her, for de der interesserer sig for den slags.

Vi er også blevet bedt om at føre en log over træningen i perioden, den ligger i et XL ark, som du kan hente her

Kommentarer